Ahad, 19 Februari 2012

~ tak payah nak touching sangat la.

assalamualaikum.



hidup ni, mungkin boleh kurangkan merajuk. kalau seorang manusia tu beri nasihat atau berkata-kata, mugkin boleh take it as a positively dan kurangkan berpikir secara semberono macam anak ayam nampak ular.

hidup ni, kalau asik nak tacing bagai je. baik pergi mati daripada hidup. kita hidup sebagai manusia haruslah kadang-kadang hidup dalam tekanan. ni tak, dapat tekanan sikit je, mulalah nak tacing bagai macam beruk kat dalam hutan.

ni bukan ayat aku nak kutuk sesapa je. aku kadang2 tulis entry ni untuk diri aku sendiri jugak. untuk diri sendiri. tapi manusia ni memang pelik. mulalah terlintas dalam fikiran masing-masing, aku buat entry ni untuk mengkondemn orang. konon-kononnya la!

ooooo, kamon peeps.  be realize dan jangan hidup dalam dunia kau seorang je. kau ingat kau nak tacing bagai ni, kau seorang je ke yang hidup kat dalam dunia ni? kau ingat, kau tu da macam one last man / woman standing on earth ke apa?

manusia ni kan, dia tak berapa nak larat sangat orang yang suka tacing bagai. bagi aku la, orang yang suka tacing ni, memang macam mintak kaki. cuba kau amik positively apa yang aku cakap. pandang dari sudut yang berlainan. ni tak, aish! alaaa, aku tahu, ni mesti dalam kepala otak korang ada cakap,

" apa ke benda mamat ni mencarut!"

gasak la aku nak cakap apa. yang penting aku nak cakap, aku paling benci dengan orang yang suka tacing! full of foolish. tak tabah langsung. kalau macam tu, pergi amik cangkul, gali tanah then tanam diri kau sendiri sebab takde orang suka layan orang tacing ni.

tapi kalau da masuk bab nangis-nangis lagi tak boleh belah. baru cakap sikit, nak menangis bagai. ni lagi macam menahan kesabaran yang amat! macam mintak pelempang sulung dari tanah selangor nan permai. kau pikir kau comel ke bila menangis. uekk. muntah darah sudah. iiiye. mungkin kau akan cakap,

" eh, tak salah dia nak menangis kan?"

iiiye . memang tak salah dia nak menangis. tapi kau must realize, nak menangis tu berpada-pada la.

situasi 1

kena marah sikit, nak nangis, nak tacing.

situasi 2

kucing kat rumah mati, nak nangis lepas tu nak tacing dengan orang sekeliling.

on that both situation make me wonder, apa perbezaan korang menangis? apa perbezaan tahap kesedihan korang? nak menangis tu boleh je. tapi biarlah kena pada tempat and menangis atas sebab-sebab yang memang perlu kau menangis je. ni kalau kaki berdarah sikit, nak menangis bagai, memang layak la dibaling dengan kasut!

kalau kaki berdarah, just amik first aid kid then cure la. mungkin boleh kurangkan menangis sebab kalau kau menangis je dan terus menangis macam budak sengal, memang sampai 10 juta tahun cahaya kaki kau tetap berdarah.

so, konkulisnya. kurangkan tacing, kurangkan menangis and take positively pada setiap perkataan yang diterima. kurangkan nak tacing bagai sebab tu make people sick dengan perangai kau! akhir kata,

babai!!

1 ulasan:

Unknown berkata...

tacing melebih2 kasi org menyampah je

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...