Rabu, 25 Julai 2012

Kepercayaan Arab Jahiliyyah

assalamualaikum wbt dan selamat petang buat semua.

aku rasa semua orang agak familiar dengan arab jahiliyyah. siapa yang tak tahu tu boleh terjun gaung je la. Arab Jahiliyyah ni sangat pemes amos dengan daya kepimpinan diorang. golongan arab jahiliyyah ni wujud selepas runtuhnya empangan Saba' kalau tak silap aku la.

selain terkenal dengan daya kepimpinan diorang, arab jahiliyyah ni juga pemes amos dengan sikap diorang yang bodoh yang teramat seperti bunuh anak perempuan dan kaum wanita memang dijadikan hamba habisan la.

aku malas nak ulas lanjut pasal arab jahiliyyah ni sebab korang sendiri dah belajar masa zaman sekolah. hari ni aku nak sentuh serba sedikit beberapa kepercayaan arab jahiliyyah yang tak boleh pakai langsung. kiranya kepercayaan diorang ni memang loser habisan la.



Allah SWT telah mensyariatkan bahawa tiadanya Bahirah, Sa'ibah, Wasilah dan juga Ham

1) Bahirah

Bahirah ialah unta betina yang telah beranak 5 kaali dan anak yang ke 5 itu jantan, lalu unta betina itu dibelah telinganya, dilepaskan, tidak boleh ditunggangi lagi dan tidak boleh diambil susunya.

2) Sa'ibah

 Sa'ibah ialah unta betina yang dibiarkan pergi ke mana sahaja lantaran sesuatu nazar. seperti, jika seorang arab jahiliyyah akan melakukan sesuatu atau perjalanan yang berat, maka dia biasa bernazar akan menjadikan untanya Sa'ibah apabila maksud atau perjalanannya berhasil atau selamat.

3) Wasilah

Wasilah ialah seekor kambing betina yang melahirkan anak kembar yang terdiri daripada jantan dan betina , maka yang jantan disebut Wasilah , tidak boleh disembelih atau diserahkan kepada berhala.

4) Ham

Ham ialah unta jantan yang tidak boleh diganggu gugat lagi kerana telah dapat membuntingkan unta betina sepuluh kali.

bila aku baca those kepercayaan ini memang aku tergelak habisan la. memang sangat karut betul. pffft. bagi aku memang sangat tidak relevan la kepercayaan-kepercayaan ini. kalau ada yang buat lagi macam tu zaman sekarang, memang aku gelar diorang tu BA-GE-RO.

haih. memang kepercayaan yang loser habisan.

till then
2140
25 Julai 2012
Serdang
by @TheodoreNazrul




5 ulasan:

anif abdullah| AA berkata...

belajar dari kejahilan mereka :)

Rizal Sadiman berkata...

Bk ko je yg gelak..aku pun sama haa

Edy Fee berkata...

hahahha mmg sesat 100% no doubt

Edy Fee berkata...

dtg cari update baru lg.ehhehe

herman brunei berkata...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui AKI DARMO saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan AKI DARMO,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan AKI DARMO yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti, AKI DARMO juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penglaris jualang silahkan hubungi AKI DARMO di 082-310-142-255 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya –ATAU KTIK ALAMAT BLOG AKI -http://pendidikanmerangin.blogspot.co.id

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...