Jumaat, 14 Oktober 2011

~ tipikal budak lelaki dan lelaki.

assalamualaikum.





tipikal budak lelaki tidak akan ekspres perasaan mereka pada orang lain. mereka rasakan benda itu tidak perlu. mereka tidak gemar ekspres ekspresi mereka secara terang-terangan di hadapan orang ramai. 


tipikal budak lelaki rasakan benda itu aneh. ianya bukan ego tetapi kepada perasaan aneh. perlu ke ekspres segala bagai ekspresi dan perasaan?  lagi2 kalau melibatkan kasih sayang. walaupun tipikal budak lelaki tak luahkan perasaan diorang atau ekspres perasaan diorang, itu tidak semestinya mereka tidak mengambil berat.


situasi 1.


Ahmad tidak meluahkan kepada keluarganya bahawa dia sangat rindu akan keluarganya. namun, keluarganya menganggap Ahmad itu seorang yang sombong lagi bongkak kerana tidak pernah menghubungi mereka. 


kata Ahmad kepada aku dan kini aku menceritakan kepada korang semua. 


" aku bukan tak rindu diorang. rindu je. tapi perlu ke aku nak nyatakan kepada diorang yang aku rindu diorang. no heart feelings. yang penting apa yang ada dalam hati aku. diorang even tak tahu yang aku pernah menangis lepas solat sebab rindu dekat diorang.tapi, mungkin tak perlu nak nyatakan dekat diorang yang aku menangis rindu diorang."


sedih kan bila dengar cerita Ahmad. ini cerita tipikal budak lelaki. ini bukan cerita dongeng tapi cerita betul. kisah benar dan memang melibatkan orang yang masih hidup. jadi jangan judge people on what their doing. ingat tu! jangan ingat budak lelaki tak luahkan, mereka tak caring.


orang selalu cakap, 


"lelaki sepatutnya menangis. tak payah nak tahan2 sangat la air mata tu. nak buat empangan ke apa dalam mata tu. EGO!"


kitorang menangis. tapi perlu ke menangis depan anda2 sekalian. ianya tidak perlu langsung. tak payah nak feelings sangat depan orang ramai. nanti dikatakan emo. nanti dikatakan, 


"kau pelik bila menangis."


dah jadi kes lain la pulak bila orang cakap macam tu. sometimes memang tipikal budak lelaki akan menangis depan orang ramai tapi bukanlah kerap macam hujan turun dekat Bukit Larut tu. cukup sekadar bagaikan hujan turun di Gurun Sahara je. 


paham?? 


jadi, never assume tipikal budak lelaki ini tidak care, tipikal budak lelaki ni tidak sayang, tipikal budak lelaki ini kurang ajar. pelase jangan buat assumption like that. it's disgusting. ianya menjelikkan. ianya bagaikan mintak kaki dari sesiapa sahaja yang di assume sebegitu rupa. 


apa2 pun, aku hope everyone get it. tipikal budak lelaki tidak sama dengan tipikal budak perempuan yang gemar berlaga pipi dihadapan orang ramai. tipikal budak lelaki tidak sama dengan tipikal budak perempuan yang suka menangis kuat2 depan orang ramai. 


ianya tidak sama. please be realistic on it. aku rasa only that for this moment. kang aku taip panjang2 , bukan ada yang nak komen pun. pffft. yang penting don't assume and don't judge people suka2 hati. till the end. babai!


p/s
hope tak tertidur baca entry ni. haha





14 ulasan:

Atiqah Safian berkata...

Sebenarnya berlaga-laga pipi tu sifat lelaki. I don't know why tapi dorang kata tu sifat Nabi Muhammad saw setelah habis solat. And bukan lelaki je camtu.. Sesetengah girls pun camtu like.... ME! Hehe..

Puan Nurussalwa berkata...

ouch~ cerita ahmad tu memang taching la.
huhuk~
and..and.. yep. lelaki memang macam tu.. tak tunjuk tak cakap tak bererti tak sayang tak care..
tapi rasanya situasi akan berbeza bila berhadapan dengan orang berbeza..

kan?
u know what i mean.

;)

Nazrul Ashraff berkata...

@atiqah ~ kebanyakan perempuan are like that!

Nazrul Ashraff berkata...

@cik ~ i get it what u mean. hehe.

Amanie Khairunnisa berkata...

setuju!

part pompuan laga2 pipi tu aku tak kan mulakan kalo orang tak mulakan =.=

Tanpa Nama berkata...

to ahmad..

xsemua perempuan khususnye ibu akan memahami isi hati anda..so bgi saya.. meluahkan perasaan rindu tu xsalah xkirala lelaki/prmpuan bukan kepada org lain pun,kpada kluarga sendiri gak.. anda sanggup ke dengar yg ibu anda menangis kerana die rindukan anda, sdngkan die xtau yg anda juga merindui die..
kasihanla kpada ibu tersebut yg mungkin sentiasa memikirkan si anak tidak ingat padanye langsung...and remember it,setitis air mata sedih ibu jatuh,maka berdosala si anak...
get the point?please smpaikn kpada ahmad ;)-fauzi-

Syaza berkata...

No *hard feelings.

Haha. Faham je, lelaki memang tak suka nak bagitahu apa yang dyorang rasa. So yeah. (:

littledolphin berkata...

oh saya seperti ahmad.walaupun saya perempuan.

difahami.

nangis tu memang nak nangis,tapi tak nak feeling sgt depan org kan?nanti org kata gedik(utk perempuanlah).

kalau lelaki dikatakan pelik. :)

Kak Long berkata...

real men do cry. but most of the time, nobody would notice that they're actually crying.



in fact, some men cry a lot. just bcoz people don't see it, doesn't mean that they are heartless.

Nazrul Ashraff berkata...

@amanie ~ haha.. belah la. x percaya langsung.,

Nazrul Ashraff berkata...

@fauzi ~ ooo.

Nazrul Ashraff berkata...

@syaza ~ ooo. tulis kind like that. baru tahu. haha. apa2 pun, anda sangat betul.

Nazrul Ashraff berkata...

@little ~ sangat betul.

Nazrul Ashraff berkata...

@ceri ~ x payah nak mengogoi sangat depan orang ramai.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...