Sabtu, 23 April 2011

~ fakta : batu paling besar di dunia. :)

assalamualaikum.


mari kita belajar tentang fakta menarik yang wajib kita tahu. hee.


batu paling besar di dunia.



batu paling besar di dunia terletak di Barat Australia. terletak 850 km dari utara Perth. hee. nama batu ni ialah Mt Augustus ataupun lebih dikenali sebagai Burringurrah.

gempak kan? haha. subhanallah! hanya puji-pujian yang hanya layak diberi kepada Allah SWT. :)

dikatakan tinggi batu ni ialah 717 meter. ianya 2 kali ganda lebih tinggi dari Eiffel Tower. =,=' perghh. gempak tahap gajah aa.


2 kali ganda =,-' tingginya kau batu! kau makan apa ea? hee. actually, komposisi batu ni is batu pasir & konglomerat. orang eropah pertama yang daki batu ni ialah Francis Thomas Gregory. then, dia namakan batu tu sempena nama abang dia which is Augustus Charles Gregory.

ni la dia orang eropah pertama yang panjat batu besar gilak tu! perghh. bersemangat waja asbestosis! respect aku dengan dia ni. tapi kan, suka2 dia je nak bagi nama batu tu sempena nama abang dia. hee, mentang2 dia founder kepada batu tu! 

choy! kalau aku jumpa batu paling besar kat Malaysia ni, sah2 aku cop batu tu and bagi nama Mt Nazrul the Vampire.

ok cun!

siapa2 nak join segmen : blogger di zaman sekolah, klik sini
@segmen

siapa2 yang nak join contest KAMI FOTOGENIK, klik sini
@contest

oh lupa pulak aku. konglomerat tu sebenarnya, komposisi batu yang bergabung menjadi satu then tersimen. =,=' haha. paper je la. ok bai.

9 ulasan:

Unknown berkata...

tq sharing info..kalau tgk betul2 Eiffle tower lagi tggi dari batu tu secara mata kasar,tapi rupanya batu tu lg tinggi,2 kali ganda pulak tuh

Nazrul Ashraff berkata...

@rozuan ~ betul2 ! hee.tak sngka kan!

cik chopu berkata...

malaysia lagi hebat, ada batu caves, batu kurau, batu dua tiga empat lima ~~

@taufiqhelios berkata...

wow! :)

Unknown berkata...

ahakk.. tak sangka ade gak batu paling besar ek... hehh

Nazrul Ashraff berkata...

@cik chopu ~ erk..? batu dua tiga empat lima? haha. seriously? ke memain je..

Nazrul Ashraff berkata...

@taufiq ~ haha..prof ku terkejut ye..

Nazrul Ashraff berkata...

@peqaxlol ~ haha..ni komen paling gempak setakat ni. =,=' err,

Unknown berkata...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui AKI DARMO saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan AKI DARMO,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan AKI DARMO yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti, AKI DARMO juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penglaris jualang silahkan hubungi AKI DARMO di 082-310-142-255 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya –ATAU KTIK ALAMAT BLOG AKI -http://pendidikanmerangin.blogspot.co.id

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...