Jumaat, 26 Julai 2013

Le Mantan of Majlis Tertinggi Mahasiswa


hai. assalamualaikum. nama saya Nazrul Ashraff Bin Buang. people call me Nazrul and my family call me Ashraff. sometimes my cousin call me Asap. kekdahnya asap. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAH. kalau nak tengok tarikh kat lappy, sekarang da masuk 26 Julai 2013. kalau nak kiranya, aku da pun menjadi Mantan Majlis Tertinggi Mahahsiswa, Kolej 13, Universiti Putra Malaysia.

apa tu Majlis Tertinggi Mahasiswa?  (MTM). Mtm ni macam satu board yang jaga kolej actually. dekat UPM ada 17 buah kolej jadi kat UPM akan ada 17 buah MTM yang berlainan. setiap board akan ikutlah corak kolej itu macam mana. at the first place, aku macam tak sangka la yang aku akan jadi MTM. first sebab , masa mula-mula interview dulu, aku da cakap, aku tak nak jadi MTM, tapi jadi la jugak. uhuk uhuk. maybe Allah da tentukan mana yang lebih baik untuk aku, takpe la, kita terima dengan hati yang terbuka bila terpilih menjadi salah seorang MTM dekat Kolej 13 ni.

menjadi MTM sangat fun. actually perasaan tu bercampur baur. kadang-kadang enjoy gila. kadang-kadang terasa nak nangis pun ada. kadang-kadang memang hectic gila babi la dengan semua benda. tapi tu la yang mengajar aku, how to be a person in life. bukan senang nak jadi MTM, memang betul la, Allah da tentukan rezeki masing-masing dan Allah tak akan bebankan hambanya jikalau hambanya tidak mampu :)

menjadi MTM, aku belajar banyak benda. aku belajar how to manage time. how to meet new people. bekerja dengan orang-orang luar. and most important, keluar dari comfort zone. bila menjadi MTM, aku da pernah pegang Unit Makanan, Unit Pengangkutan, Unit Penginapan, Unit Keselamatan dan Kesihatan, Unit Jemputan dan Pendaftaran dan macam-macam lagi la. benda ni , aku memang tak akan dapat kalau aku tak jadi MTM. bila aku pegang all those jawatan dengan partner (selalunya akan ada seorang lagi MTM yang akan jadi partner) kitorang akan pegang top of the jawatan dan bukannya orang bawah-bawah. sebagai contoh, kalau kita pegang Unit Makanan untuk sesebuah event, 

1) kita kena tempah makanan
2)kita kena tahu berapa ramai yang akan makan dalam majlis itu
3) kita kena tahu tentang alergi
4) kita kena tahu tentang mereka yang vege.
5) kita akan cuba meminimumkan makanan dan mengelakkan pembaziran makanan serta wang kolej

jadi, bila da pegang unit tu, aku dan partner MTM akan 

1) carik anak buah untuk unit makanan
2) distribute tugas

tapi perasaan choi dan malas-malas tu memang akan wujud kat tengah-tengah event. terasa macam malas nak ambil tahu. terasa macam malas nak fokus. terasa macam malas nak tolong. terasa macam malas nak buat apa-apa. tapi takkanlah nak tinggalkan je? gila macam hambar kalau tinggalkan je. aku rasa mesti semua MTM dan mantan2 MTM pernah rasa. HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA. feeling ni memang rasa la kalau kau jadi MTM. masa tu kau akan ada di persimpangan 

persimpangan A : teruskan perjuangan 
persimpangan B : K bai yolls. 

it is your choice and you choose it. :) menjadi MTM banyak perkara-perkara manis yang berlaku. MTM tu la second family kau kat kolej. MTM tu la jugak yang akan dengar all those kisah suka duka sedih dan gelak ketawa. MTM tu jugak la yang akan tahu kau luar dalam tepi kanan kiri semua. MTM tu jugak la yang akan gelak babi kat kau kalau kau super hambar. tapi depends ikut board MTM kolej masing2 la. aku rasa board MTM aku best. dorang sangat best dan terbaik :)

da takde apa kot nak cakap. till the end. wish all of the Le Mantan Majlis Tertinggi Mahasiswa, Kolej 13 , Universiti Putra Malaysia, happy selalu dan jangan berhenti usaha untuk kuruskan badan masing-masing bila da balik rumah. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. sekian, babai!!

daripada
Nazrul Ashraff Bin Buang
Le Mantan Pengerusi II Sekretariat Jaringan Industri dan Komuniti
Kolej Tiga Belas
Universiti Putra Malaysia


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...