Jumaat, 15 April 2011

~ obelisk. apa itu obelisk??

assalamualaikum.


apa itu obelisk? pernah dengar? aku pernah dengar perkataan ni sebab dolu2 aku minat betul tengok cerita yu gi oh. and ada 1 kad dia ada nama Obelisk The Tomentor. haha. jangan la tanya aku apa maksud dia ok!





obelisk the tormentor tu yang warna biru tu! and dia ada kuasa infinity = tidak terkalahkan. zzz. ok, kita scrol bawah ni and layan~


sumber 
@sebuah kehidupan




Pernahkan anda mendengar tentang "Obelisk" ? Saya pasti ramai daripada anda pernah terlihat binaan ini. Tetapi apa sebenarnya Obelisk ini? Kenapa ia berada di serata dunia, termasuklah di negara kita, Malaysia sendiri? Tidak percaya? Teruskan membaca artikel ini untuk mengetahui kebenaran yang tersirat.

Obelisk ini sebenarnya berasal dari Tamadun Mesir Purba dibina untuk melambangkan Tuhan Matahari mereka (Ra) dan mereka percaya Ra wujud bersama Obelisk ini. Mereka telah membina lebih kurang 29 buah obelisk untuk Tuhan Ra mereka. Obelisk juga dikenali dengan nama 'Cleopatra Needle' dan diasaskan dari"Sun Pillar". 
  
Sun Pillar
  
Tahukah anda kenapa umat Islam wajib melontar batu di Jamratul Ula, Wusta dan Aqabah? Ini adalah kerana tiang tersebut merupakan sebuah "Obelisk" hasil dari tiang yang menjadi simbol pemerintahan Firaun pada zaman dahulu. Dajjal dan tenteranya mengguna dan memanipulasi tenaga piramid (piramid pada hujung obelisk) dengan kaedah sains untuk tujuan yang jahat. Sebab itulah umat Islam wajib membaling batu di Jamratul sebagai tanda protes kepada manipulasi ini dan juga benci dengan iblis serta kejahatannya. Tidak ramai umat Islam yang memahami maksud simbolik kenapa perlunya membaling batu di Jamratul.
  
Semasa menunaikan Haji, umat Islam akan membaling batu sebanyak 7 kali dengan 7 biji batu dimulai dengan tertib di ketiga-tiga Jamratul bermula dari Jamratul Ula, Wusta dan Aqabah dengan niat: 
 
Bismillah, Allahuakbar Rajman Lisyaitani wahizbih
 (Dengan nama Allah, Tuhan Yang Maha Besar, aku melontar syaitan dan pengikut-pengikutnya)
  
Melontar Jumrah
  
Obelisk pada zaman dahulu kala dibuat dari seketul batu yang diukir (monolith). Perkataan ‘obelisk’ berasal dari ketamadunan Greek. Obelisk yang berasal dari Egypt (semasa zaman Firaun) dan merupakan yang tertinggi sekali terletak di hadapan bangunan Basilica of St. John Lateran, Rome, Italy. Semasa zaman kegemilangan Constantinople, maharajanya iaitu Theodosius I bagi bahagian timur Turki, telah meletakkan sebuah obelisk di Hippodrome of Constantinople, Turki. Tidakkah kamu sedar wahai penganut Kristian, agama kamu telah diubah menjadi agama "Pagan" ? Ajaran asal Nabi Isa a.s tidak mengajar kamu mengagungkan binaan syaitan ini! 
  
  
Terdapat 28 lokasi yang terletaknya obelisk asal dari zaman Firaun iaitu di: 

Mesir (8 buah) 
Pharaoh Tuthmosis I, Karnak Temple, Luxor 
Pharaoh Ramses II, Luxor Temple Pharaoh Hatshepsut, 
Karnak Temple, Luxor 
Pharaoh Senusret I, Heliopolis, Cairo 
Pharaoh Ramses III, Luxor Museum 
Pharaoh Ramses II, Gezira Island, Cairo, 20.4 m 
Pharaoh Ramses II, Cairo International Airport, 16.97 m 
Pharaoh Seti II, Karnak Temple, Luxor, 7 m 

Perancis (1 buah) 
Pharaoh Ramses II, di Place de la Concorde, Paris 

Israel (1 buah) 
Caesarea obelisk 

Italy (11 buah termasuk 1 di Vatican City) 
8 di Rome 
Piazza del Duomo, Catania (Sicily) 
Boboli Gardens (Florence) 
Urbino 

Poland (1 buah) 
Ramses II, Poznan Archaeological Museum, Poznan (pinjaman dari Ägyptisches Museum und Papyrussammlung, Berlin) 

Turki (1 buah) 
Pharaoh Tuthmosis III, in Square of Horses, Istanbul 

United Kingdom (4 buah) 
Pharaoh Tuthmosis III, "Cleopatra’s Needle", di Victoria Embankment, London 
Pharaoh Amenhotep II, in the Oriental Museum, University of Durham 
Pharaoh Ptolemy IX, Philae Obelisk, at Kingston Lacy, near Wimborne Minster, Dorset 
Pharaoh Nectanebo II, British Museum, London Amerika Syarikat (1 buah) 
Pharaoh Tuthmosis III, "Cleopatra’s Needle", di Central Park, New York 

Amerika Syarikat (1 buah) 
Pharaoh Tuthmosis III, "Cleopatra’s Needle", di Central Park, New York 

Adakah Obelisk ini wujud di Malaysia? Pasti ramai antara kita yang tidak tahu dan perasan sebenarnya di Malaysia tidak terlepas dari binaan dajal ini. Obelisk di Malaysia terletak di Precint 2, Putrajaya. Berikut adalah petikan dari laman web "Malaysia Travel Guide" ; 
  
This is the city's own version of the Washington Monument in Washington, DC. Considered to be the national monument of Putrajaya, the Millennium Monument is a metal obelisk that stands 68 meters tall and is located within a 25-hectare park situated in Precinct 2. The etchings adorning the monument depict key moments and events of Malaysia's history. 

Sabda Rasullulah:
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka (iaitu kaum berkenaan).
Hadis Riwayat Abu Daud

Gambar-Gambar Obelisk Di Putrajaya:
 





Berikut Adalah Gambar-Gambar Obelisk Di Serata Dunia: 

St. Peter Square, Vatican

Luxor Obelisk, Paris

Central park, New York

Sao Paolo. Brazil

Buenos Aires, Argentina

Pheonix Park, Dublin

Istanbul, Turki

London, England

  Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".

luqman 13

so, dah paham? hee.  pernah dengar pasal benda ni? ke tak pernah dengar? siapa2yang pernah tengok digimon, mesti perasan ada jugak monumen cam gi ni. kannn?


haha. memang la aku ni masa kecik2 suka tengok kartun! bwahaha. 

siapa2 nak join segmen : blogger di zaman sekolah, klik sini
@segmen


siapa2 yang nak join contest KAMI FOTOGENIK, klik sini
@contest

-you know you love me-

2 ulasan:

syaza nazura. berkata...

Aku tertarik tengok kad awal2 tu je, yu-gi-oh :DD haha. :)

The Lady & Mr Vampire berkata...

@syaza ~ haha.. choy!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...