Sabtu, 24 Oktober 2009

~ page 13

Pelajaran terakhir pada hari itu adalah matematik tambahan. Riana mengeluh. Matapelajaran yang sungguh membosankan. Riana termenung panjang. Tak disangka langsung hari ini dia belajar di sekolah baru. Menyamar pulak tu. Hehehe, rasa macam totally spies la pulak. Tapi, yang pasti hidupnya aman bahagia sihat walafiat sejak dia menyamar sebagai Irene Isabelle hari ini. Kalau dia jadi Edriana Fadisha, takde privasi langsung. Ada je yang nak mengampu.

“Nak saya buatkan kerja sekolah awak?”

“Nak saya belanja awak?”

“Saya tolong angkatkan beg awak ya?”

“Awak tak bawak buku teks? Nah, pinjam buku saya.”

“Alahai baju awak dah kotor, saya bersihkan ya.”

Riana tersenyum kecil apabila mengenangkan terlampau ramai pelajar yang mengampunya semata-mata mahukan perhatian daripada dia. Memang lawak kampung betul. Riana tersedar daripada lamunan apabila Mimi menepuk bahunya. Riana memandang ke arah Mimi serta merta. Mimi tersenyum nipis seraya berkata

“Berangan ya?” Riana senyap tanpa kata. Mimi terus bertanya.”Berangankan siapa? Pakwe?”

“Pakwe?” Ulang Riana dengan dahi yang berkerut.”Aku mana ada pakwe.” Kata Riana sambil tergelak kecil. Kemudian dia mengeluarkan buku teks matematik tambahan dari dalam begnya. Guru yang mengajar matapelajaran tersebut belum masuk ke kelas lagi.

“Tipu kau takde pakwe. Nak goreng aku la ni.”

“Kau ingat aku goreng kau ke?” Riana cuba menumpukan perhatian pada buku teks dihadapannya. Namun sukar untuk dia berbuat demikian. Soalan Mimi seolah-olah telah menggerudi kepalanya. Kenapa dia tiada pakwe? Kenapa ya? Alasan yang paling munasabah, sebab dia bersekolah di sekolah perempuan. Mana ada lelaki. Tapi, kawan-kawannya yang lain ada je pakwe. Marilyn, Nicole, Akira, Marina. Semuanya ada pakwe. Nak pilih pakwe senang je diorang kata. Victoria ada, La Salle ada, Kwang Hwa pun ada.

Bukannya takde. Ada. Berlambak. Tapi kenapa dia masih solo? Kenapa? Sebab dia, Edriana Fadisha? Seorang pelakon dan model terkenal? Tapi ada ke yang tak nak jadi boyfriend dia? (riak la pulak!!)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...