Sabtu, 24 Oktober 2009

~ page 12

“Kambing! Mengarut je. Bukan pakwe aku!” Bantah Mimi.”Budak gila call aku. Yang pasti aku tak nak angkat.”

“Aku tak tahu pulak boleh bawak handphone. Puan Elisha ka…err….takde pape la.” Nasib baik Riana tak terlepas cakap. Dia sebenarnya nak cakap macam ni. Puan Elisha takde pulak bagi tahu aku. Mulut, mulut. Pandai jugak ek kau meraban. Tapi malangnya, Mimi seperti menyedari yang Riana tidak menghabiskan ayatnya tadi.

“Puan Elisha? Siapa Puan Elisha?” Riana mula menggelabah mendengar soalan Mimi.“Takde siapa-siapa la. Tersasul.”

“Tersasul?” Tanya Mimi curiga. Sambil itu Mimi tidak mengalihkan pandangannya daripada Riana. Riana masih tidak memberikan jawapan. Dia terus menyuap nasi lemak untuk mengurangkan kegelisahannya. Kini,
Riana pula yang bertanyakan soalan kepada Mimi.

“Kenapa sekolah ni boleh bawak handphone?”

“Kenapa? Kau terkejut?” Riana hanya menganggukkan kepala sebagai jawapan. Takut mulutnya terlepas cakap lagi. Malang betul nasibnya hari ini.”

“Sekolah lama aku dulu tak boleh bawak handphone.”

“Really? Kunonya. Kau sekolah apa dulu?”

“Convent.”

“Convent? Convent apa? Takkan convent je?”

“CBN.”

“Oh.CBN. Best tak sekolah dekat sana?” Tanya Mimi. Mimi bertanya dan terus bertanya membuatkan Riana bosan dengan soalan yang tidak berkesudahan.

“Sekolah kau dulu ada menang apa-apa pertandingan tak?”

“Dekat sana mesti budaknya pandai-pandai. Betul tak apa yang aku cakap tadi?”

“Kau tak sertai mana-mana pertandingan dekat sana?”

“Sekolahnya besar tak?”

“Sekolahnya cantik tak?”

“Sekolahnya ok?”

Riana dah nak pengsan mendengar soalan-soalan yang diajukan kepadanya. Otaknya rasa macam dah tak betul. Biul. Tetapi soalan Mimi yang terakhir membuatkan Riana tak jadi nak pengsan.“Dengar kata Edriana Fadisha sekolah dekat sana. Kau kenal dia?” Riana terpaku seketika sebelum mengangguk. Tiba-tiba Mimi menjadi teruja.

“Kau kenal dia? Wah ! Hebat la kau. Dia kenal kau? Dia kenal kau? Kau pernah cakap dengan dia? Dia cantik tak? Dia pandai tak? Ada alamat rumah dia? Ada nombor telefon dia?” Riana hanya mendengus berang. Dia dah buat dah. Aku angguk sekali dia tanya banyak kali. Bosan, bosan.

Kringggg!!!

“Loceng dah bunyi la.” Kata Riana pantas. Kemudian dia bingkas bangun meninggalkan Mimi terkulat-kulat seorang diri. Tidak lama kemudian, pantas Mimi menyaingi langkah Riana agar mereka dapat berjalan bersama-sama menuju ke kelas.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...