Jumaat, 7 Januari 2011

~ my secret. cara aku study~~

p/s have a nice day everyone. may allah bless us. wink wink wink.you can check it out all my story kat bahagian LABEL and choose as what u wish.

assalamualaikum.


heya all. meh sini aku kongsi sikit cara aku belajar masa aku sekolah dulu dekat anda-anda sekalian. if nak tahu, you can read, if tak nak tahu, just ignore saja la. 


since aku tak pergi tuisyen masa aku fiver, and aku just amik tuisyen english only dari darjah 5 sampai form 4, ramai budak tanya kat aku. 


" kau tak pergi tuisyen, macam mana kau boleh jadi pandai?"


aku? gelak lepas tu sengih sebab tak tahu nak cakap apa.


ataupun.


" kat rumah kau belajar macam mana ea?"


aku? gelak again. 


entah la, aku rasa aku belajar macam biasa je and selalu hadap tV je. and mitos pasal budak-budak-pandai-tak-tengok-tV-sangatlah-mencarut. aku selalu je tengok tV sampai larut malam. aku tengok je semua rancangan yang bersepah-sepah kat tV sekarang ni.


~gossip girl.
~criminal mind
~showdown 2010
~ghost whisperer
~ugly betty
~desperate housewives
~and macam-macam lagi.


and aku selalu je online fb 24/7 sampai selalu kena sindir dengan cikgu. k, whatever. jadi, aku rasa, meh la aku kongsi sikit macam mana aku belajar even tak g tuisyen and pada masa yang sama boleh menonton rancangan kegemaran di tV yang cun tu.


1~aku selalu buat jadual dalam otak aku.
 huh? haha, korang mesti pelik kan? kan? kan? kan? alah, aku tahu korang mesti pelik. sebab tak pernah dengar dalam sejarah orang buat jadual dalam otak. selalunya, kaunselor or penceramah akan cakap benda ni banyak kali and setiap kursus yang aku pergi mesti ulang benda yang sama.


"buat jadual belajar dan cara pembelajaran kamu akan lebih teratur."


oookies. aku tak buat jadual belajar dekat buku tapi aku just cin chow cin chow dalam otak aku je, what's next, what's next.


contohnya macam ni. 


last year~hari ni hari selasa. malam ni ada cerita, ghost whisperer, gossip girl & ulangan showdown 2010 and all that story akan ditayangkan dari jam 9.30 malam - 12.45 malam. jadi, senang cerita, aku angkut je semua kerja sekolah aku and hadap depan tV. siapa kata tak boleh siap? aku pernah buat and selalu tak siap. haha. boleh je manage benda ni.


2~ online fb pada masa tertentu sahaja.
dulu aku selalu online fb lepas balik dari sekolah, which is dari 3 petang-6 petang. lepas tu tak payah online. cukup untuk hari tu. konklusinya, korang tetapkan waktu fB korang and pastikan konsisten. jangan, sekejap online malam, sekejap online petang. kalau macam tu, korang punya jadual dalam otak korang akan bercampur-campur.mua haha. apa aku mencarut ni?


3~study pukul 2,3 pagi.
aku selalu je buat benda ni. study pukul 2,3 pagi sambil dengar radio ( fly fm ) plus mesej dengan kengkawan. hantu? tak payah takut la. just ignore je. aku suka study  that time la. korang tak semestinya follow study macam aku 2,3 pagi, korang boleh je cari waktu puncak korang.=)


4~tapi kan, kalau korang buat jadual macam aku ni, waktu tidur anda-anda sekalian sangat lah kurang. kadang2 tidur 5,6 jam sehari and aku selalu melepak tidur dalam kelas. tengok masa yang sesuai. hehe.


macam tu la aku belajar. hee. sebelum aku g PLKN, kalau siapa-siapa rasa macam best je tak tahu pape masa study just callin je la aku. ok? haha. membantu amalan mulia. =)


may allah bless.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...