Selasa, 3 Ogos 2010

friendship sweater.

actually cerita ni dah buat lama. yang buat miss sya da heart broken speechless. this story really meaningful and sangat suke dengan cerita ini di jalankan. huhu.

enjoy it.

from hellhole to the stairways of heaven.friendship is non broken.=)

may allah bless us. luv my friend. say alhamdulillah.


Beginning of the story.
-1998


Waktu tu memang bersemangat budak-budak nak masuk sekolah…tadika…muka semua macam selenga je…but for me, it’s not that way…Rasa macam bila la aku nak habis sekolah…Cemburu, rasa sakit hati dan pedih je ulu hati ni bila tengok mak ayah hantar anak-anak kesayangan masuk sekolah dan tolong daftarkan sekali anak-anak diorang…ye la..aku ni lain.Driver hantar sampai depan pagar sekolah,lepas tu pandai-pandai la aku…banzai sungguh..mak ayah aku? Malas nak cerita. Masuk poket.

-2008

-Tingkatan 4

-Dapat 8 A dalam PMR

-Dari sekolah lama ke …


Terpaksa pindah sebenarnya. Waktu tu classmates aku baru dapat tahu yang aku ni anak orang kaya. Boleh imagine tak? Dahsyat sungguh. Nak nangis aku masa tu. 3 tahun aku jadi classmates diorang. Sekarang, semua nak kawan dengan aku bila tahu aku ni anak orang kaya. Memang diorang ni materialistik betul! Tapi pasal rahsia terbongkar ni, ada seorang classmates aku tiba-tiba lalu depan rumah aku. Masa tu aku tengah seronok bersantai sesedap oren. Terbeliak biji mata bila dia nampak aku kat situ. Since that ngeri incident, aku macam jadi artis la pulak kat sekolah. Muka memang dah wanted asbestosis kat sekolah nan peramai tu.Satu sekolah asyik seru nama aku. Aiman.Aiman.Aiman. Aku? Menyampah gila!

-Sekolah baru.

-Tahu apa itu maksud sahabat sejati.


First day macam biasa.Introduce ourself. Aku just cakap nama aku..

“hai..Aiman..” Pendek dan ringkas. Senang dan mudah. Sekarang aku duduk depan.Itu pun sebab budak-budak lain dah booked tempat kat belakang. Masa budak sebelah aku kenalkan diri dia, dia just sebut,

“Assalamualaikum.Nama saya Dania.”

Aiman garu kepala sendiri. Dania? Macam pernah dengar. Tapi malas la nak fikir. masuk poket.habis suai kenal, start belajar. tapi hanya mukadimah saja untuk hari pertama sebab semua budak macam dah berpakat tak nak beli buku tulis dulu. hehehe. boleh tahan juga budak-budak ni. =)

masa rehat, satu kelas tak keluar. tapi bukan sebab kena kelas tahanan, Cuma nak pilih siapa yang pegang mandat ketua dan penolong ketua kelas. alamak..! aku dipilih untuk jadi penolong ketua kelas. pertama kali kena berucap panjang depan muka budak-budak yang memang suka buat muka selamba macam kambing sakit perut. banzai sungguh. nak nangis aku. hua hua hua. kepala lutut rasa macam dah lari sebab tak nak tanggung rasa takut yang tahap giga asbestosis the skeleptikus. tapi seluruh kelas just still buat muka kelam. ketua kelas untuk kelas ni, Daniel, dania’s twin. Truly aku cakap macam kenal je diorang ni and truly aku cakap, tak ingat ! sebagai penolong, aku juga kena ada penolong. nama dia nina. tapi pelik la. budak-budak 4 tera ni semuanya guna nickname je..tapi best. takde la nak sibuk jaja nama panjang menjela. happy gila.

The story start…finally..

“aiman, esok ambil buku kehadiran, kau isi apa yang patut then letak atas meja guru…”

“whatever..” aku jawab nak tak nak je.

“ingat tau tugas kau ni. as assistant mesti ada sikap tanggungjawab sikit.” Daniel mula cakap nada tegas.

“ye la. ye la. takde aku cakap tak nak pun kan?” balas aiman.

“easy aiman. abang aku ni memang jenis pemaksa. kadang-kadang aku pun kena buli.” dania tiba-tiba datang nak redakan keadaan dengan muka tersengih-sengih. kerang busuk.

aku hanya senyum 5 saat then letak kepala atas meja.tidur lagi best.malas nak layan.bukan sombong, tapi tak pernah tahu macam mana nak berkawan. macam-macam gelaran pernah dapat dulu. tiang kayu la,simen keras la. whatever. masuk poket.

“kau still macam dulu kan aiman?”Tanya Dania

“apa maksud kau?” aku dah buat muka pelik. tiba-tiba tanya soalan macam tu. macam la dia kenal aku.

“betul cakap dania. dari tadika sampai darjah 6, perangai sama je, muka still macam budak banyak problem dan tetap tak reti nak berkawan..”

aha!sekarang baru aku teringat. diorang ni kawan sekelas aku masa sekolah kecik-kecik dulu.muka still selenga je..banzai sungguh.

“tapi korang takde masa tingkatan 1 sampai tingkatan 3 kan?” actually aku perasan ketidak kewujudan diorang sebab diorang ni dari darjah 1 sampai darjah 6 muka diorang mesti ada untuk jawatan dalam kelas. pernah juga aku gelar diorang ni gila kuasa.. tapi just aku je la yang tahu gelaran tu. gila kuasa? memang betul pun.

“yap. form 1, kitorang pindah johor. tingkatan 4 baru start sekolah kat sini. tok wan dengan nek wan suruh kitorang stay dengan diorang..” jawab Dania namun masih dengan sengihannya.

“so. kenapa dengan aku?”

“tarappapa. just nak kenal kau more detail. looks like ko ni misteri betul. be our friend?” tawaran Daniel membuatkan rahang aku macam nak tertanggal. what??

“no clue. korang sendiri tahu aku ni tak reti berkawan. one day, kau akan ungkit pula kelemahan aku ni. more, aku maybe takkan jadi kawan yang korang semua nak.” aku tunjuk muka sedih.

“no hal. tak payah nak mushy.kitorang dah ready for any challenges. selalu ramai budak nak jadi friend aku. ye la, aku ni kan kacak hiperbola.hehe. and kau ni kira bertuah sebab dapat jadi friend aku.” Daniel start cakap merapu.

“dania,betul ke Daniel ni twin kau sebab aku rasa dia ni hidung tinggi tahap mangai jauh gila dari sikap kau yang humble tu.”aku membalas. dania tergelak.

“tu la. sometimes aku keliru, betul ke aku berkongsi gene pool yang sama dengan mamat ni? make me wonder who is he actually.” dania dah tersengih. aku dah nak tergelak.

“entah-entah dia ni alien sesat termasuk dalam gene pool kau kot?”
gelak..sakan sungguh.

“haha.boleh pakai idea mengkarung kau tu. aku setuju.”

“whesh korang ni.aku silat nanti.” muka Daniel dah start merah.
gelak lagi..syok juga dapat kawan baru. first time.

“wait.wait.wait.kenapa tetiba ketawa ni? tak nak share ke?” nina mencelah tiba-tiba.

“nina, let me introduce our new friend at our group. aiman.” Daniel memberitahu dengan gaya macam memperkenalkan dato’ Bandar baru la pulak.

“group? group apa ni? black metal?” aku dah start tunjuk muka tak bersalah.

“hish.. tak tercapai akal ku nak join black metal. sebenarnya, aku, dania dan nina ni satu geng dan kitorang panggil geng kitorang ni the freak’s….”
aku dah tunjuk muka kelam.”hah??”

“sebab kitorang memang pelik ..” Daniel, dania dan nina jawab serentak.
aku semakin menunjukkan muka kelam yang memang semakin kelam.

tapi..sejarah tercipta…
masa tu juga, aku dapat kawan baru dalam hidup aku. siapa jangka? aku sendiri pun terkejut.

beberapa bulan kemudian…..

pejam celik pejam celik. cuti dan ujian datang silih berganti membuatkan yang berlalu memang tak terasa.sibuk dengan segala macam benda. pergi sekolah, balik, pergi sekolah, balik lagi. rutin tu berpusing seolah-olah macam takde brek. kalau dulu rasa malas je nak buat rutin ni, tapi sekarang rasa macam dah tak sabar nak tunggu hari esok. sebab apa? sebab aku dah ada friends yang terlalu memahami.. sempoi. =) tapi sampai sekarang diorang tak tahu siapa aku sebenarnya….

“aarrggh.next year kena jadi skema la. ngeri! no more games.gila havoc la.” Daniel buat muka bosan.

“nak buat macam mana. we choose that way. ala, tak kisah la semua tu.” balas aiman skema.

nina dah buat muka stress.

“gila kau aiman.takkan la nak study memanjang.boleh tercabut semua suis kat dalam kepala aku.” dania tergelak.

“so funny la nina.kalau tercabut la suis kat kepala kau tu, kitorang takziah je la kau kat alam lain nanti.” nina membeliakkan mata terkejut.

“dania! jahatnya kau.” nina menolak bahu dania.

gelak…aku rasa moment ni memang sweet sangat. tapi apa yang dania cakap lepas ni memang aku rasa semua ni dah tak sweet lagi.

“aiman. kau tak pernah jemput kitorang pergi rumah kau. rumah nina setiap bulan mengambang kita camping belakang rumah dia sampai aku sempat kenal mamat handsome rumah sebelah nina lagi. rumah kau bila lagi? rumah tok wan dan nek wan aku pun kau dah singgah sampai reban ayam tok wan pun kau jelajah masuk sekali. tapi tak pernah kau cerita pasal rumah kau. sorry la kalau personal, tapi as a friend, kitorang need to know kalau kau ada problem.”

aku dah terpaku dan tak tahu nak bagi reaksi macam mana. dah start dah. friendship or my secret.?friendship or my secret? friendship or my secret? aku pilih…..


“ fulamak.kawan aku orang kaya rupanya.” ulas Daniel. rahang masing-masing dah nak cecah tanah bila nampak rumah aiman yang besar dan mewah gila.

“guys. tutup mulut korang.”
nina,Daniel dan dania tersenyum.

“parents aku yang kaya.aku just tolong habiskan duit diorang je.”

“tak kisah la. even kau anak tukang sapu jalan sekali pun, kau tetap kawan kitorang.”
bila Daniel cakap macam tu, aku rasa lega sangat.memang diorang kawan yang terbaik pernah aku dapat.( nak buat lawak la tu,sebelum ni memang takde kawan dengan siapa-siapa pun). tak tahu macam mana nak through life sorang-sorang bila dah tahu apa itu erti kawan.

-2009

-spm dah tamat

-stress out of the mind

-2010

-wait for spm result

-plkn tak dapat masuk. tak sedih pun. Haha.


“hua hua hua. rasa macam tak sabar la. macam tak percaya. the day after tomorrow, result nak keluar dah.” nina start tunjuk muka resah.

“ceh.the day after tomorrow konon. lusa sudah. nak speaking London plus terengganu, bunyi jauh ke laut.”kutuk Daniel.

“whatever la.ganu pun ganu la. asalkan aku yakin English, aku dapat A.”

“alah. English je A. yang lain haru sungguh.”
masing-masing tenggelam dalam perasaan. namun perasaan aku memang seram sejuk macam baru kena campak masuk peti sejuk.

the day after tomorrow..hehe..

Alhamdulillah. aku,Daniel,dania dan nina dapat straight A’s. memang rezeki. semua dah berangan nak belajar kat luar negara. semua dah terbayang cita-cita akan menjadi kenyataan. tapi aku? walaupun tunjuk muka happy, aku tetap takut bila terfikir aku akan berpisah dengan diorang tak lama lagi.
ayah dan emak dah start berubah.mungkin sebab kedua-duanya dah perasan aku ni dah mula berubah.happy je.selalu depan diorang, muka aku macam daging kena salai. tapisekarang..cool je.. tapi mungkin diorang dah berumur. tak larat nak kejar harta dunia yang takkan boleh bawak masuk kubur pun. anyway, aku lah orang paling happy sekali. emak dan ayah dah mula bagi 100% tumpuan kat aku dan aku lah orang yang paling sedih sekali sebab aku akan hilang my close and sweet friend. sedihnya.=(
aku dah start nangis-nangis. tapi tak lah seteruk tangisan Daniel. pelik aku. dania tak pulak nangis. over pulak si Daniel ni. hari ini nina dah nak berlepas pergi southhampton ambil jurusan biochemistry. dua minggu lagi, Daniel pulak yang nak pergi. dia mengambil jurusan mechanical engineering di Princeton. dania pun nak pergi tapi ambil jurusan yang sama dengan aku.medic. tapi tempat still kat lain. dania di Robert Gordon. aku pulak kat oxford . sekurang-kurangnya aku,dania dan nina boleh juga jumpa kat Manchester ataupun di London sebulan sekali. tu yang Daniel nangis sampai mata jadi sembap. amerika syarikat! jauh daripada uk.
airport

“ni sweater seorang satu. aku kait sendiri tau.” ujar nina. aku mengambil satu.
sweet je sweater tu.

“ 7 hari 7 malam aku kait sweater tu. jangan berani korang tanggalkan walaupun sesaat.”

gelak.

even rasa kelakar, tapi apa yang nina cakap tu betul. so..keep promise …friendship sweater takkan tanggal sampai bila-bila.

the end of the story..


even kitorang dah 3 tahun tak berjumpa sebab masing-masing sibuk belajar, tapi kitorang still keep in touch. nina buat blog untuk the freak’s, jadi any latest news about kitorang, just write je dekat blog. gambar pun letak sekali. sampai sekarang, aku jaga gila sweater yang dikait oleh nina. nilai persahabatan yang diorang tunjukkan dekat aku takkan aku lupakan sampai bila-bila…
they are my truely friends.


may our life be blessed,
our friend.no matter what.



the end.

by ~ miss sya da heart broken speechless n dibantu oleh mr nazrul da luvlife ever.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...